maalis 302012
 

Näin pääsiäisen kynnyksellä on pashan syömisen ohella mukava lueskella juttuja Torinon käärinliinasta.  Vuosikymmeniä tutkijoita pähkäillyttäneen arvoituksen lisäksi se on uuden teorian mukaan myös avain Jeesuksen ylösnousemuksen mysteeriin.

Torinon käärinliinan uskotaan olleen se pellavakangas, johon Kristuksen ruumis kiedottiin heti ristiltä alasnostamisen jälkeen. Muutamaa päivää myöhemmin Kristus nousi kuolleista ja käärinliina jäi lojumaan tyhjään hautaan. Siihen oli kuitenkin selittämättömästi siirtynyt Jeesuksen ruumiin negatiivikuva, kuin kehitettyyn filmiin.

Käärinliina on aikain saatossa kiertänyt pyhäinjäännöksenä omistajalta toiselle, ja nykyään sitä säilytetään Torinon tuomiokirkon kappelissa.

Käärinliinan aitoutta on tietenkin epäilty, varsinkin kun liinasta on historian saatossa kiertänyt myös useita duplikaatteja ja väärennöksiä. Nykytietämys ei kuitenkaan ole osannut varmasti ratkaista kuinka salaperäinen negatiivikuva on pellavakankaaseen ilmestynyt. Myös kankaasta 80-luvulla tehtyä radiohiiliajoitusta, joka arvioi sen olevan keskiaikaista tekoa, on kritisoitu puutteellisena. Ilmeisesti ajoitukseen otetut langanhaituvat olivat peräisin myöhemmästä korjauspaikasta. Kankaasta kerätyt itiöt ja kudontatyyli viittaisivat Israeliin ja ajanlaskun alkuun. Depaatti jatkuu ja tuskin ottaa loppuakseen ihan lähiaikoina.

Piakkoin ilmestyy taidehistorioitsija Thomas de Wesselown kirja, jossa hän esittää varsin mielenkiintoisia väitteitä. Ensinnäkin hän uskoo käärinliinan olevan aidon ja toiseksi hän kehittelee teoriaa, joka oikeaan osuessaan mullistaisi koko kristinuskon perusteet.

Hän nimittäin uskoo, että Jeesuksen kuolleista herääminen ei tapahtunut fyysisesti, vaan ylösnoussut kristus oli nimenomaan pellavakankaaseen jäljentynyt kuva.

”Ensimmäisen vuosisadan ihmisille mystinen kuva oli jotain hämmästyttävää, kaukana tavanomaisesta kokemuspiiristä ja todella pelottavaa. Kuvilla yleensäkin nähtiin olevan oma psykologinen olemassaolonsa, ne koettiin osaksi omaa erillistä todellisuudentasoaan”, de Wesselow kertoo. ”Siihen aikaan tavassa katsoa kuvia oli jotain animistista. Kun he näkivät varjoja ja heijastuksia, he näkivät niissä myös elämää. Kuva kankaalla oli kuin kristuksen elävä kaksoisolento.”

Kriitikko voi tietenkin kysyä, että eivätkö käärinliinan haudasta hakeneet opetuslapset hämmentävän kankaan lisäksi nähneet myös Jeesuksen mätänevän ruumiin. Tähän de Wesselow vastaa lainaamalla ensimmäistä korinttilaiskirjettä: ”liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta”. Ylösnousemus on siis voinut merkitä opetuslapsille jotain syvällisempää ja mystisempää kuin lihallista henkiin heräämistä.

Lähteet ja lisälukemista: 1, 2 ja 3. Kuvat wikimedia commons.

Jyrki

  2 Responses to “Torinon käärinliina ja Jeesuksen ylösnousemus optisena illuusiona”

  1. Laadin paraikaa tästä laajahkoa kommentaaria prof. Jouko Martikaisen kanssa. Puhun siitä myös lauantai-illan (30.3.) suorassa lähetyksessä Radio Deissä klo 20.30. Teksti julkaistaan Patmos-lähetyksen nettisivuilla ja Shroud of Turin Savonlinna nettisivuilla näinä päivinä.

    • Kiitos ilmoituksesta, satuin kuuntelemaankin haastattelun. Erittäin mielenkiintoista settiä, kuten koko käärinliinan arvoitus, suhtuautui asiaan sitten millä uskonnollisuuden asteella hyvänsä.

      Patmos-lähetyksen nettisivulta teksti löytyy siis täältä.

      En ollut muuten huomannut Iltalehden sivulla ollutta juttuakaan.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vaaditaan)

(vaaditaan)

*