kesä 022015
 

Lisätty todellisuus sekä täysin virtuaalinen todellisuus ovat tekniikan alan kenties kuumin juttu seuraavan kymmenen vuoden tähtäimellä. Google Glassin viitoittamalle tielle on syntynyt lukuisia uusia hankkeita, joilla pyritään saamaan puettavaa teknologiaa yhä useamman alan käyttöön.

Käyttöä tämänkaltaiselle teknologialle riittää varmasti. Kuvittele, jos tulevaisuudessa voidaan yhdistää asuntojen 3D-mallinnus ja virtuaalitodellisuus siten, että tulevaa taloa voidaan esitellä ostajalle virtuaalitodellisuuden avulla realistisesti suoraan tontilla.

Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus

Virtuaalista todellisuutta voidaan jakaa käytännössä kahteen eri sarjaan – virtuaalitodellisuuteen sekä lisättyyn todellisuuteen.
Virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan keinotekoista tietokonesimuloitua ympäristöä, joka voi olla täysin kuvitteellinen tai perustua johonkin todelliseen ympäristöön. Esimerkiksi tietokonepelien pelimaailmat ja sotilasorganisaatioiden käyttämät taistelusimulaattorit ovat virtuaalitodellisuuden sovelluksia.

Lisätty todellisuus puolestaan mahdollistaa tietokoneella tuotetun lisäinformaation esittämisen todellisessa ympäristössä läpinäkyvien näyttöjen kautta. Lisättyä todellisuutta voisi siis valjastaa vaikkapa kirurgian käyttöön, jossa kirurgit saisivat silmälasiensa näytöille tietoa potilaasta ja sen hoitohistoriasta kesken operaation.

Flickr: Loïc Le Meur on Google Glass

Flickr: Loïc Le Meur on Google Glass

Virtuaalitodellisuuden monet mahdollisuudet

Erilaisia virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sovelluksia kehitetään kovaa vauhtia jo monilla teknologian aloilla. Pitkälle viedystä tekniikasta on sekä huvia että hyötyä. Videopelit muuttuvat asteen realistisemmaksi, mutta toisaalta virtuaalitodellisuudelle löytyy käyttöä myös vaikkapa fobioiden hoidossa.

Sotateknologiassa virtuaalitodellisuutta on käytetty hyödyksi jo kauan. Esimerkiksi hävittäjälentäjät käyttävät kypärää, jonka laseihin voidaan heijastaa havainnollistavaa grafiikkaa kohteista ja etäisyyksistä. Teoriassa pilotti voi pian katsella ohjaamon seinien läpi kypärän avulla.

Rakennus- ja sisustusarkkitehtien olisi virtuaalitodellisuuden avulla helppo mallintaa käytännössä miltä suunniteltu rakennus tulisi näyttämään. Esimerkiksi sisustusta voisi testata etukäteen tyhjässä huoneessa, johon asetellaan virtuaalisia huonekaluja tai kokeillaan eri pintamateriaaleja virtuaalilasien avulla.

Kenties nopeiten virtuaalitodellisuutta käyttöönottava ala on kuitenkin peliteollisuus, jossa virtuaalitodellisuudelle on helppo nähdä kysyntää. Tällä hetkellä perinteisten pelien rajat alkavat tulla vastaan – on vaikeaa luoda enää vaikuttavampaa grafiikkaa, ja fysiikan lait pelaajien pelitoimintojen kohdalla ovat rajalliset. Virtuaalitodellisuudessa pelaaja on itse keskellä pelikenttää, ja ohjaa katsettaan päätä kääntämällä.

Esimerkiksi Microsoft aikoo paljastaa omat Xboxin kanssa toimivat virtuaalilasinsa jo tänä kesänä, ja peliyhtiö Crytek ilmoitti kehittävänsä jo virtuaalitodellisuuteen pohjaavaa pelimoottoria PC- ja konsolipelejä varten. Myös nettikasinot ja rahapeliteollisuus tutkivat aktiivisesti virtuaalitodellisuuden tuomista peleihin mukaan.

Tulevaisuudessa myös arkikäyttöön

Googlen jo pitkään kehittämä Google Glass on tämän hetken pisimmälle viety kokeellinen lisätyn todellisuuden tuote, joka on suunniteltu nimenomaan arkikäyttöön. Laseissa on näyttö sekä kuvaa tunnistava kamera, ja tietenkin nopea nettiyhteys tiedon hakemiseksi verkosta.

Lasit päässä voidaan teoriassa saada automaattista informaatiota ympäristön esineistä ja asioista. Esimerkiksi katsomalla auton rekisterikilpeä, laite voisi hakea ajoneuvon tiedot ja omistajan yhteystiedot näytölle. Tai kun kuljetaan kaupungilla, näyttö voisi tarjota reaaliajassa päivittyvät navigointiohjeet.

Laseihin voi myös periaatteessa kuka tahansa kehittää omia sovelluksia. Esimeriksi rahapeliyhtiö Betfair on kehittämässä sovellusta ravivedonlyöjille, joka tunnistaa hevoset ja tuo ravurin tiedot ja kertoimet näytölle pelkästään hevosta katsomalla.

Jonne Mäki

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vaaditaan)

(vaaditaan)

*